KINESISK NYTTÅR I BARNEHAGEN 9. FEBRUAR. 2024

I DAG MARKERTE VI KINESISK NYTTÅR SAMMEN MED ALLE BARNA I BARNEHAGEN Vi startet samlingen med sang og dans og barna på Sprint har laget en fantastisk drage. I år går vi inn i DRAGENS ÅR

Vi markerer kinesisk nyttår i tråd med rammeplanens mål om å intordusere nye perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer for barna i barnehagen.

Barnehagen skal by på varierte impulser , opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.

Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.

Fakta om kinesisk nyttår (Wikipedia):

Dette er den viktigste av de tradisjonelle kinesiske helligdagene. Den starter nyttårsdag og slutter med lanternefestival på den 15. dag. Nyttårdag er den første dag i den første måned i den kinesiske kalender, dvs. dagen med den andre nymåne etter vintersolverv.

Ifølge en legende fra gammel tid i Kina var Nian et uhyre som kunne komme lydløst inn i folks hus. Kineserne lærte at Nian var redd for høylytt støy og fargen rød, og de skremte det vekk med eksplosjonerfyrverkeri og bruk av rødt innendørs. Disse skikkene førte til de første feiringer av kinesisk nyttår.[trenger referanse]

En mengde tradisjoner knyttes til feiringen. Nyttårsfesten holdes som regel på nyttårsaftenen, mens nyttårsdagen er viet venne- og familiebesøk. Midnatt feires med kinaputter og fyrverkerier. En nærmest obligatorisk symbolladet rett i større deler av Kina er fisk, ettersom uttalen av fisk på standardkinesisk () er det samme som for ordet for overflod.[trenger referanse] I Nord-Kina er jiaozi, som ellers er hverdagsmat, like obligatorisk på matbordet.[trenger referanse] Man pleier også å spise tangyuan.

Barn, men også mange andre, får vanligvis en nyttårspenning i en rød konvolutt