SAMENES NASJONALDAG 6.FEBRUAR 2024

I dag har vi markert Samenes nasjonaldag i barnehagen til minne om det første samiske landsmøte som ble holdt i Metodistkirken i Trondheim i 1917. Dagen ble feiret for første gang i 1993. Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og felleskapssfølelse for det samiske mangfoldet. (Rammeplanen 2017)

Vi har hatt ulike stasjoner hvor barna har kastet lasso på reinsdyr gevir, spilt på ulike instrumenter, hørt  den stemningsfulle fortelleingen om regnet, tegnet flagg og ansiktsmaling.  Til lunsj spiser vi Gahkko (globjørn) eller gáhkku som det heter opprinnelig.  Dette er et lett krydret samisk festbrød som barna har bakt, det kan minne om polarbrød.

Det er alltid stor stas for store og små når vi feirer Samenes nasjonaldag.  Ekstra god stemning ble det i dag når vi i tillegg kunne boltre oss i snøen.