Brannvernuke

Brannvernuka foregår i uke 38 hvert år som en nasjonal uke med fokus på brannsikkerhet. Formålet med brannvernuka er å bevistgjøre befolkningen om brannfare i en tid på året da boligbranner øker.

Vi har også i år gjennomført brannvernuke i barnehagen med stor entusiasme og engasjement blant barna.

Vi hadde to brannøvelser, en meldt og en umeldt. På forhånd snakket vi om hva vi skulle gjøre når brannalarmen gikk og hvor vi skulle møte. Det var litt skuemelt for noen, men mest spennende! vi måtte faktisk gå på sokkene, det gikk raskest fant vi ut!

De store avdelingene har hatt flere samlinger hvor de har snakket om hvordan en brann kan oppstå og hva vi må gjøre dersom vi oppdager en brann. Flere har vert ute å testet brannslangen sammen med barna. Det var veldig stas!

Vi vil gjerne oppfordre dere foreldre til å ha lignende brannøvelse hjemme. Hva er nummeret man ringer i tilfelle brann, og hvordan fungerer et brannslokningsapparat? Hvor er det best å gå dersom det brenner på kjøkkenet? Dette er fint å ha snakket om dersom en situasjon først skulle oppstå.